Kevesebb hússal több kiló fogy

Fogyni szeretnél? Belevesztél a diéták és fogyókúrás tanácsok özönébe? Nem érdemes sok időt vesztegetni rájuk. Egyszerűen csak felezd meg a húsadagodat, és edd magad karcsúra. Ínyencek és Földet védők előnyben.

Tajvani kutatók megállapították, hogy a húsmentes étrenden élők körében hatékonyabb a súlyvesztés, mint azok között, akiknek a diétájában sok a hús ... kevesebb hússal több mint 2 kg-mal többet fogytak ugyanannyi idő alatt, és ez nem kevés.


A tanulmány szerint - amelyet egy belgyógyászati szakfolyóirat, a Journal of General Internal Medicine tett közzé -, a vegetáriánus étrendet követők átlag 2,02 kg-mal több súlyt vesztettek ugyanannyi idő alatt, mint a mindenevő fogyókúrázók. A vegán diétázók pedig, akik semmilyen állati eredetű élelmiszert – húst, halat, tojást, tejtermékeket, sőt mézet – sem fogyasztanak, átlag 2,52 kg-mal lettek karcsúbbak, mint a mindenevők.

A kutatás vezetője, Ru-Yi Huang, aki a tajvani E-Da kórház munkatársa, összefoglalójában egyértelműen leszögezte, hogy „a vegetáriánus fogyókúrát követők súlyvesztése hatékonyabb, mint a húsos, mindenevő étrenden élőké".

A vegetáriánus étrend és a súlycsökkenés közötti összefüggést vizsgáló tajvani kutatás során 9-74 héten át 12 különböző diétát követő 1151 diétázó étrendjét és súlycsökkenését követték nyomon.

A kutatás során külön figyelmet fordítottak az olyan népszerű diétákra, mint a sok húst javasló Atkins-diéta, valamint azokra, amelyeket az USA Nemzeti Koleszterin-tájékoztatási Programja és az Amerikai Diabétesz Szövetség ajánl.

Miért karcsúsít jobban?

Huang szerint azért eredményesebbek a súlycsökkentésben a húsmentes diéták, mert a gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonák sok rostot és kevés cukrot (glükózt) tartalmaznak, ezért hosszabb ideig tartó, könnyű emésztésük nem okoz hirtelen vércukorszint-emelkedést.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy a húsmentes diétát követők közül azok, akik számolták a kalóriákat, több súlyt vesztettek, mint akik nem számolták.

A tajvani tanulmány alátámasztja a londoni Imperial College 2010-es kutatását, amely 10 európai országban vizsgálta az étrend és az elhízás közötti összefüggést, és amely arra jutott, hogy a jelenlegi mértékű húsevés igencsak hozzájárul a súlygyarapodáshoz.

Egy 2013-as vizsgálat szerint pedig érdemes a húst például gombára cserélni, mert az eleve súlycsökkentő hatású.

A klímának is jót tesz

Mi melegíti jobban a Föld légkörét: a közlekedés vagy a húsok és tejtermékek előállítása? A haszon-állattartás jelenleg a globális kibocsátás 14,5%-áért felel, és ez több mint a közlekedés – autók, kamionok, vonatok, repülők, hajók - összkibocsátása. Ha ez így megy tovább, 2050-ig 73%-kal nő a kibocsátás. A marhahús 14x jobban melegíti a klímát, mint a csirkehús. Nem kell lemondanod a húsról és a tejtermékekről – csak felezd meg a mennyiséget, és segíthetsz megmenteni a Földet. Kattints a képre.

Étkezési szokásaink megváltoztatásával nemcsak egészségesebbek és karcsúbbak leszünk - ezzel szénlábnyomunk is jelentősen csökken. Ez történt az első húsmentes világnapon világméretekben is.

Ínyencek előnyben

Egy klímabarát étrend is lehet ínyenc, a gazdag hazai zöldség- és gyümölcskínálatból pillanatok alatt lehet új ízeket, változatos, sokszínű étrendet összedobni.

Mennyivel jobban hangzik reggelire diós cukkinikrémet, csicseripastát vagy lencsekrémet mártogatni friss zöldséghasábokkal, mint napról napra vajas vagy margarinos, sajtos-sonkás kenyeret majszolni. És ez csak a reggeli. Húsmentes. (Egy ilyen terápiás tányér is lendíthet az ügyön - Bede Anna vegetáriánus tányérja Hitka Viktória képzőművésztől). Csak kreatívan.

Fehérje- és vitaminhiánytól sem kell tartanod - a B12-es vitamin kivételével minden, a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyagot tartalmaznak a klímabarát „zöld" ételek. A B12-vitamint könnyű pótolni tabletta formájában is, de ha időnként eszel némi tejterméket, halat (sőt ritkán húst), az bőven kielégíti szervezeted B12-igényét. A klímabarát tányér a legjobb életbiztosítás.

Forrás: MFM.UK/TheGuardian/FNA

Kapcsolódó cikkek

Diétamítosz - nem a mennyiség számít

Étkezésünk ökolábnyoma – felelős fogyasztó a magyar?

Miért éhezel? Ehetnél jót is!

Klímabarát tányér - a legjobb egészségbiztosítás I.

Klímabarát tányér II.

Legalább felezd meg!

Étrend és éghajlat

Egyre magasabb az átlaghőmérséklet

Húsmentes világnap