Mi fán terem a fenntartható flexitáriánus?

A brit Bristol szeretné elnyerni az első flexitáriánus város címet. De mi a csuda az a flexitáriánus és miért fenntartható?

Bristol zöldre vált – étrendben is. A nyugat-angliai város 2015-ben nyerte el az Európa zöld fővárosa címet környezetbarát közlekedésével, hatékony megújuló energiahasználatával, a lakosságot mozgósító környezeti programjaival – most pedig az első brit flexitáriánus város címért vált fenntartható étrendre, és a kisiskolásokkal kezdik a közös szakácskodást.

A zöld főváros címén felbuzdulva, lelkes bristoli polgárok létrehozták a Flexitarian Bristol csoportot, és a Föld Barátai nemzetközi civil zöldszervezet, valamint az Eating Better támogatásával igazán ötletesen ismertetik meg a gyerekeket a fenntartható étrenddel, a klímabarát evés örömeivel és előnyeivel, remélve, hogy megszeretik azt és felnőve sem fogják elfelejteni.

Brilliáns bab és társai

Tavaly decemberben például két nagyon sikeres foglalkozást indítottak – a „Brilliáns bab" és az „Élvezd a jó ételt" programjaik célja, hogy 2015 sikere után se csökkenjen a zöld lendület Bristolban.

Már eddig is számos esemény, bemutató, Jó étel túra (JÉT) során ismerhette meg a város apraja-nagyja napi étrendjének környezeti hatásait. No meg azt is, hogy miért jó egy flexitáriánus városban élni, hogy milyen sokféle egészséges finomságot lehet enni és közben a Föld eltartóképességére, véges forrásaira is figyelni.

A Flexitarian Bristol csapata idén is folytatja az elkezdett munkát, és óvodától iskoláig járva lelkes ifjú szakácsokat "képez" – a szülőkkel, a pedagógusokkal és a konyhai személyzettel közösen például babragút készítenek. Klassz volt, érdekes, megtudtuk, hogy melyik élelmiszer honnan származik, hogy mire jók a hüvelyesek, miért fontos egészségesen enni és miért kell szem előtt tartani a környezeti szempontokat – sorolták a gyerekek.

A „Briliáns bab" foglalkozáson „Jelzőlámpa humuszt" kevertek céklából, sárgarépából és csicseriből, és „Meglepetés hóembert" formáztak gyümölcsből, csokoládéból és vörös vesebabból, amit végül kókuszreszelékbe forgattak. „A hóember nagyon fincsi volt" – jelentette ki a fülig csokis négyéves Finn.

A Flexitarian Bristol honlapján pedig bárki megtalálhatja a foglalkozásokon hallottakat, a recepteket, és azokat követve máról holnapra flexitáriánussá válhat. „Imádunk enni és élni, és szeretnénk, ha mindenki ugyanilyen felszabadultan élvezné mindkettőt" – vallják a helyi flexitáriánus zöld étrend csoport tagjai és segítőik.

A flexitáriánus karcsúsít?

Dawn Jackson Blatner dietetikus régóta vegetáriánus, ám elég rugalmas ahhoz, hogy ha úgy adódik, húst, halat is egyen. Innen ered javasolt étrendjének elnevezése – a rugalmas (angolul: flexible) és a vegetáriánus szavak összekapcsolásából. Étrendjének célja nem csupán a karcsú alak elérése, hanem az egészség megőrzése. Nem véletlen, hogy egyre több a követője, köztük olyan hírességek, mint Catherine Zeta-Jones és Gwyneth Paltrow Oscar-díjas színésznők.

Lényege: napi fél óra mozgás, ötszöri étkezés

A flexitáriánus étrend alapja a sokféle zöldség, gyümölcs, de a húsról, halról sem kell teljesen lemondani. Alapvetően ötféle élelmiszercsoport ajánlott. Az első csoportba az ún. új húsfélék tartoznak, mint a tojás, a tofu, a hüvelyesek, a diófélék és magvak. Ezek adják a szervezet számára nélkülözhetetlen fehérjéket.

A második csoportba a többi zöldség és a gyümölcsök tartoznak, a harmadik a teljes kiőrlésű gabonaféléké, a negyedik a tejtermékeké, az ötödik csoport pedig a cukroké és fűszereké.
Mindezt ötfelé osztva naponta – együnk ötször kevesebbet. A mennyiség is számít, és aki többet mozog, több kalóriát ehet arányosan elosztva.

Napi fél óra intenzív mozgás mellett a reggeli legfeljebb 300, az ebéd 500 kalória körül legyen, vacsorára pedig elég 400 kalóriának megfelelő étel. A tízórai és az uzsonna nagyjából 150-150 kalóriát tegyen ki. Ennyi az egész. Recepteket itt is találsz.

Egyél változatos finomságokat és minden nap gyalogolj intenzíven, kocogj, menj uszodába, jógázz, vagy válassz bármilyen más edzést, a lényeg, hogy szívesen és legalább fél órán át csináld. Tartósan karcsúsít.

Forrás: MFM/fna

Kapcsolódó cikkek

Kevesebb hússal több kiló fogy

Túlsúlyban vezetünk Európában

Kevesebb hús, több erdő

Mi legyen a tányérunkon?

Miért legyen húsmentes a hétfő?

13 + 1 tény az élelmezés helyzetéről