Először hajózik óceánjáró az északi átjárón

Először halad végig óceánjáró hajó az északnyugati átjárón - a hatalmas Crystal Serenity augusztus 16-án indult az alaszkai Sewardból a Bering-szoroson átkelve Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren át, majd Grönland érintésével az Atlanti-óceánon délre veszi útját és a jövő héten érkezik New Yorkba.

Több mint 900 utas és 600 főnyi személyzet utazik a 13 szintes, közel három futballpálya hosszú Crystalon. Egy hónapig tartó útján a hajó horgonyt vet Nyugat- és Észak-Alaszka városaiban, falvaiban, kanadai településeken és kiköt Grönlandon is, mielőtt az amerikai metropolisz felé veszi útját.

A luxusút iróniája, hogy azt a klímaváltozás és az északi-sarki olvadó jég teszi lehetővé, ám a felmelegedés előnyeit kihasználva rögvest hozzá is járul ahhoz, mivel a luxustengerjárónak hatalmas a szénlábnyoma (és vélhetően szennyezése) – hangoztatta Michael Byers, a British Columbiai Egyetem Professzora.

A Crystal az eddigi legnagyobb és legfényűzőbb hajó, amely átkel az átjárón azóta, hogy azon a hajók jégtörő kísérete nélkül is áthaladhattak. Tavaly nyáron már 17 kisebb, 200 férőhelyes hajó közlekedett a "jeges" tengeri úton jégtörő nélkül az amerikai parti őrség adatai szerint.

A most még jégtörővel kísért Crystal útját történelmi jelentőségűnek tartják egy évszázaddal azután, hogy Roald Amundsen felfedező elsőként áthajózott a kanadai sarki vizeken 1906-ban. Hároméves előkészület előzte meg az óceánjáró első útját: speciális műszerekkel, berendezésekkel – köztük jégnavigációs műholdrendszerrel – szerelték fel, hogy az északi-sarki vizeken biztonságosan hajózzon. A helyi közösségek és az illetékesek így próbálnak lépést tartani a sarkvidék megváltozásával, a tengeri jég eltűnésével.

A luxus óceánjárót kísérő jégtörő hajó fedélzetén két helikopter, jégre leszállni képes pilóták, sarki-expedíciók veteránjai, jegesmedve-kutatók is vannak az utasok biztonsága és a helyi vadvilág, a környezet és a szokások védelme érdekében. A hajó útvonalába eső északi sarkvidéki településekre pedig teherszállító repülőgépek juttatják el a friss élelmiszert az óceánjáró ötcsillagos éttermeinek konyhái számára – mondta el John Stoll, az óceánjárót üzemeltető cég egyik alelnöke.

Az északnyugati átjáró az utóbbi években gyakrabban vált jégmentessé és nyitott utat a hajók számára, mint az egész 20. században - először 2007 nyarán szabadult meg átjárhatóan jégpáncéljától. Bár télen a vízfelület ismét teljesen befagy, ám a tudósok a hideg évszakokban is a korábbiaknál kevesebb jeget figyeltek meg.

2013-ban az átjáró egy részét még fedte jég a NASA űrfelvétele szerint.

 

A NASA 2016. augusztus 9-én készült űrfelvételén viszont már felismerhető egy jégmentes útvonal a Kanada északnyugati részén fekvő Amundsen-öböltől a keleti Baffin öbölig. Csak az átjáró középső részén, a Viktória-sziget környékén találkozhatnak a hajósok nagyobb mennyiségű jéggel.

Az óceánjáró működtetője azt tervezi, hogy jövő augusztusban újra megteszik az utat Alaszka és New York között.

 

Forrás: FNA/MTI

Kapcsolódó cikkek

Forró évünk lesz

1000 éve példa nélküli a Föld melegedésének mai üteme

Éghajlatváltozás

Szennyvíztenger