Először hajózik óceánjáró az északi átjárón

Először halad végig luxus óceánjáró az északnyugati átjárón - a hatalmas Crystal Serenity augusztus 16-án indult az alaszkai Sewardból a Bering-szoroson átkelve Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren át, majd végül Grönland érintésével az Atlanti-óceánon délre veszi útját New York felé.

Több mint 900 utas és 600 főnyi személyzet utazik a 13 szintes, közel három futballpálya hosszú Crystalon. Egy hónapig tartó útján a hajó horgonyt vet Nyugat- és Észak-Alaszka városaiban, falvaiban, kanadai településeken és kiköt Grönlandon is, mielőtt az amerikai metropolisz felé veszi útját.

A luxusút iróniája, hogy azt a klímaváltozás és az északi-sarki olvadó jég teszi lehetővé, ám ezt kihasználva rögvest hozzá is járul a felmelegedéshez, mivel a luxustengerjárónak hatalmas a szénlábnyoma (és vélhetően szennyezése) – hangoztatta Michael Byers, a British Columbiai Egyetem professzora.

A Crystal az eddigi legnagyobb és legfényűzőbb hajó, amely átkel az átjárón azóta, hogy azon a kisebb hajók jégtörő kísérete nélkül is áthaladhattak. Tavaly nyáron már 17 kisebb, 200 férőhelyes hajó közlekedett a "jeges" tengeri úton jégtörő nélkül az amerikai parti őrség adatai szerint.

Hároméves előkészület előzte meg a hatalmas óceánjáró idei első útját: speciális műszerekkel – köztük jégnavigációs műholdrendszerrel – szerelték fel, a luxushajót kísérő jégtörő fedélzetén pedig két helikopter, jégre leszállni képes pilóták, sarki-expedíciók veteránjai, jegesmedve-kutatók is gondoskodnak az utasok biztonságáról és a helyi vadvilág, a környezet és a szokások védelméről. Ezenkívül a hajó útvonalába eső sarkvidéki településekre teherszállító repülőgépek (újabb szénlábnyommal) juttatják el a friss élelmiszert a hajó ötcsillagos éttermeinek konyhái számára – mondta el John Stoll, az óceánjárót üzemeltető cég egyik alelnöke.

A helyi közösségek pedig jobb híján így próbálnak lépést tartani a sarkvidék megváltozásával, a tengeri jég eltűnésével.

Az északnyugati átjáró az utóbbi években gyakrabban vált jégmentessé és nyitott utat a hajók számára, mint az egész 20. században - először 2007 nyarán szabadult meg átjárhatóan jégpáncéljától. Bár télen a vízfelület ismét teljesen befagy, ám a tudósok a hideg évszakokban is a korábbiaknál kevesebb jeget figyeltek meg.

2013-ban az átjáró egy részét még fedte jég a NASA űrfelvétele szerint.

 

A NASA 2016. augusztus 9-én készült űrfelvételén viszont már felismerhető egy jégmentes útvonal a Kanada északnyugati részén fekvő Amundsen-öböltől a keleti Baffin öbölig. Csak az átjáró középső részén, a Viktória-sziget környékén találkozhatnak a hajósok nagyobb mennyiségű jéggel.

Az óceánjáró működtetője azt tervezi, hogy jövő augusztusban újra megteszik az utat Alaszka és New York között.

 

Forrás: FNA/MTI

Kapcsolódó cikkek

Forró évünk lesz

1000 éve példa nélküli a Föld melegedésének mai üteme

Éghajlatváltozás

Szennyvíztenger

Ijesztően olvad Észak jege