KÖZLEKEDÉS

Közlekedni kell, és bár vonzó az autók megtestesítette szabadság, a mobilitás hátrányait is érdemes szem előtt tartani, amikor döntünk, mikor mivel közlekedünk, mikor milyen távolról szállított árut vásárolunk.
Amint kilépünk kapunkon, közlekedünk: lépcsőzünk vagy lifttel megyünk, gyalogolunk, kerékpárra, villamosra, buszra szállunk, vonatozunk, néha repülünk, vagy nap mint nap az autót választjuk. A hangsúly a választáson van, meg a választási lehetőségeken. A hazai közlekedés egyre inkább a közúti közlekedésre épül, autófüggő, emiatt szűkül választási esélyünk. Érdemes végiggondolni, mennyit és mit veszítünk, ha szabad utat engedünk a közúti közlekedés térhódításának. Szokásaink megváltoztatásában segíthet, ha tájékozódunk, és ismerjük választási lehetőségeinket.

A GYSEV fejleszt

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. beruházásokkal és fejlesztésekkel készül 2011-ben, ezek jelentős része már tavaly megkezdődött - mondta Székely Csaba vezérigazgató az idei évet értékelve.

ADR jelek

Közúti és vasúti veszélyes áru szállítását jelző címkék.

ADR – veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról

Az ADR a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás. Accord européen relatif au transport international des marchandies Dangereuses par Route, az ugyanezen kifejezés francia nyelvű kezdőbetűiből összerakott rövidítés.

Az ADR előírások  kétévente, minden páratlan évben módosításra kerülnek, így 2011-ben is módosították a szabályzatot. Nemzetközi szinten a 2011-es szabályzat 2011. január 1-től hatályban van, és 2011. július 1-től kötelező érvényű.

Áruszállítás

Hatalmas károkat okoz nemcsak a környezetnek, hanem Magyarország gazdaságának is az a tény, hogy a kamionok üzemeltetői nem fizetik meg az általuk okozott költségeket. A megoldás a kilométer-arányos útdíj mielőbbi bevezetése.

A tehergépkocsikkal összefüggő környezeti károk, állami, társadalmi kiadások és bevételek, megoldási javaslatok a Levegő Munkacsoport összeállításában.(kamion061215a.ppt)

Asztma-index honlapja

Az autómárkák asztma-indexéről az amerikai Környezeti Munkacsoport angol nyelvű honlapján tájékozódhatunk.

Autó túltermelés

Pekingben már 4,7 millió autó van, ezért a városvezetés drasztikusan próbál javítani a közlekedési viszonyokon: drágul a parkolás, és sorsolással lehet csak rendszámhoz jutni.

Autóbusz törvény 2012

2004. évi XXXIII. törvény az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról.

Az Európai Parlament és a Tanács 1370/2007/EK rendelete (2007. október 23.) a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről.

Magyarország a fogyasztók érdekében előírt, az ország versenyképességét javító piacnyitási aktusokat egyébként is rutinosan szabotálja, de a buszközlekedés piacán a megszokotthoz képest is sikerült pár újdonsággal előállni.

Nem engedi a közlekedési tárca, hogy belföldi távolsági járatokat indítson a Kedves Ferenc milliárdos érdekeltségébe tartozó OrangeWays cég. A nemzetközi járatairól ismert társaság nem adja fel, tovább próbálkozik a betöréssel a Volán-társaságok piacára, ahol kerülő úton – alvállalkozóként – azért már most is jelen van.

Kívánatos-e egy fedél alá hozni a Volán társaságokat, a MÁV-ot, az autópálya-, a közútkezelőt, valamint a pályavasútcéget? A Nemzeti Közlekedési Holding formálódó koncepciója szerint igen, mert ezzel sok milliárd forintot takaríthat meg az állam.

Autóelvonókúra

Hagyd otthon az autódat! kampány a fenntartható közlekedésért. Ma ébren töltött napunk közel 7 százalékát utazásra fordítjuk. Felgyorsult életmódunkat el sem tudjuk képzelni gyors helyváltoztatások nélkül. Így hát egyáltalán nem mellékes, mivel utazunk.

Autóstárs rendszer

A carsharing (autótárs) és carpooling (telekocsi) rendszerek közös elve az autóhasználat megosztása – történjen az akár klubrendszerben vagy egyszeri útitárskeresés formájában.

Bebiciklizés

A kezdeményezés keretében kevésbé gyakorlott biciklistákat szeretnének rövid elméleti és gyakorlati oktatás révén több bátorsággal felvértezni.

Bérbicikli Párizsban és Lyon-ban

Párizsban szinte ingyen kölcsönözhetünk biciklit városnézéshez vagy bevásárláshoz. A bringabérlők járműveiket 30 perc után a városszerte felállított 1450 bringaparkoló állomás közül, a célállomásukhoz legközelebb eső kölcsönzőben hagyhatják, és más közlekedési eszközre válthatnak.

Biciklibérlet mindenkinek – szinte ingyen. Bécs, Párizs, Koppenhága – és még egy sor európai nagyváros mellett Lyon-ban is nagy sikerrel működik a városi kerékpárkölcsönző-hálózat.

Bérbicikli-rendszer Budapesten – Bubi

Nálunk nincs szó civil kezdeményezésről, de ez lényegében mindegy is: tegnap 19 igen, két nem és 9 tartózkodás mellett elfogadta a közgyűlés a közösségi kerékpáros közlekedés rendszerét (BuBi). A projekt megvalósításáért a Budapesti Közlekedési

Várhatóan egy év múlva (2010-ben) Budapest frekventált belvárosi pontjain, 73 gyűjtőállomáson több mint ezer kerékpár segíti majd a közlekedést. A bicikliket előzetes regisztráció után bárki igénybe veheti.

Bioüzemanyagok

Mégsem nyugodhatnak meg a környezetükért aggódó autósok. Mára kiderült, hogy a gabonafélékre is alapozott bioüzemanyagok csak komoly fenntartásokkal tekinthetők környezetbarátnak.

A bioüzemanyagok nagyarányú termelése manapság „bűntény az emberiség ellen”, mert emiatt is módfelett drágulnak az élelmiszerek, nyilatkozta az ENSZ különleges élelmezési jogi jelentéstevője, Jean Ziegler.

A bioüzemanyagok állami pénzügyi támogatásának megszüntetését kéri a kormánytól a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTvSz).

A bioüzemanyagok olyan ökotechno-csodaszernek tűnnek, amelyek határtalan mennyiségben képesek szennyezés-mentes energiát nyújtani. De mi a bioüzemanyagok valós költsége? Helyzetkép és -értékelés Angliából.

BKV buszok

A BKV 1350 autóbuszából mindössze 180 tartozik az Euro 3 károsanyag-kibocsátási osztályba, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú – mondta el Nemecz Gábor, a BKV beruházási igazgatója a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának ülésén.

BKV útvonaltervező

Utazástervező, menetrendek, vonalhálózat.

Bringás dolgozók

2010 tavaszától a Magyar Kerékpárosklub rendszeresen publikál országos reprezentatív adatokat a magyarországi kerékpárhasználat alakulásáról.

Bringautak

Budapest bringaútjai útvonaltervezővel.

Országos kerékpárutak. Az ország legrangosabb, leghosszabb jelvényszerző túramozgalma. Az első kiírást 1966-ban készítették el, s az akkori mintegy 2000 km-t az évek során folyamatosan bővítették, hosszabbították, így mostanra elérte a 3300 km-t.

Kerékpárosoknak hírek, kampányok, események, területi szervezetek. Kerékpározz, tegyél érte, csatlakozz.

Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetsége.

A kerékpáros turizmus az Európai turizmus leggyorsabban növekvő szegmense. Statisztikai felmérések igazolják, hogy a Nyugat-Európai országokban látványosan nő a kerékpárral közlekedők és túrázók száma.

Bringázz a munkába! kampány

A Magyar Kerékpárosklub 2008-óta szervezi Magyarország legnagyobb kerékpáros kampányát, mely évente több mint 20 ezer munkába járót aktivizál, akik a kampány időszakában kerékpárral közlekednek munkahelyükre.

Critical Mass

Bringás felvonulások. Van bringád? Akkor mire vársz?

Dugódíj

Minden előnyük ellenére milyen komoly gondokkal jár, milyen ártalmakat idéz elő a gépkocsiforgalom Budapesten, és mit lehet tenni a helyzet javítása érdekében – erről szól a Dugó vagy dugódíj c. letölthető kiadvány.

A www.dugodij.hu portál rendszeresen reprezentatív felmérést végez arról, hogyan ítélik meg a budapestiek a dugódíj bevezetését.

Egyre kevésbé éri meg Budapesten élni. Paul Krugman, 2008 közgazdasági Nobel-díjasa szerint a feltörekvő városoknak elsősorban a közlekedési dugók, az erősebb környezetszennyezés jelentik a legfontosabb versenyképességi kihívást. Ha a közlekedés lelassul, hiába van közel a pék, a kórház, a kis távolságok is meghosszabbodnak.

Járművenként öt eurót kell fizetni a Milánó városközpontjába való behajtásért. Az új polgármester fel akarja számolni a centrum autósforgalmát.

Élhető városok

Immár ötödik éve Vancouver a világ legélhetőbb városa, a régiók közt pedig Nyugat-Európa végzett az élen az Economist Intelligence Unit listája szerint, mellyel a legélhetőbb városokat állítja sorba.

Élhetőség, infrastruktúra, a kulturális élet színvonala és a szociális környezet. Ez csak néhány szempont, amelyek alapján évről évre összeállítják a világ legjobb városainak sorrendjét. 2009-ben Bécs volt a világ legélhetőbb városa.

Elvihetlek? Ide megyek/Elvinnél? Ide mennék

A 2010-es BKV-sztrájk idején önszerveződő bkvpotlo.blog.hu oldal a facebookon él tovább, önszerveződő telekocsi rendszerként.

ESSO, Shell, ExxonMobil

A piacgazdaságokban a bojkott legalább olyan fontos – és sok esetben hatékonyabb – véleménynyilvánítási, érdekérvényesítési eszköz, mint a szavazás.

Az Ethical Consumer beszámolója, mit tanult a SHELL korábbi tapasztalataiból.

A világ legnagyobb olajipari vállalataként az ExxonMobil 1998 óta 16 millió dollárral támogatott 43 különböző ideológiai csoportot, amelyek az ember által okozott éghajlati változásokat feltáró tudományos eredmények hiteltelenítésén fáradoznak – mutatott rá egy amerikai tudóscsoport.

Újabb helyen sérült meg a Shell egyik fúrótornyának vezetéke az Északi-tengeren, így már két helyen ömlik olaj a tengerbe Skócia mellett.

EU 2012 – autók CO2-kibocsátása

Az Európai Parlament és a Tanács 510/2011/EU rendelete (2011. május 11.) az új könnyű haszongépjárművekre CO2-kibocsátásának csökkentésére irányuló uniós integrált megközelítésről.

EURO-besorolási kódok

A gépjármű kipufogógázának szennyezőanyag-tartalmát meghatározó konstrukciós jellemzők és a rendelet függelékeinek mellékleteiben meghatározott szennyezőanyag-kibocsátási követelmények teljesítése alapján a gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása.

Gumiabroncs termékcímke

Az EU 2009. november 25-én elfogadta a gumiabroncsok címkézéséről szóló irányelvet. A tagállamoknak legkésőbb 2011. november 1-jéig kell meghozniuk és kihirdetniük azokat a rendelkezéseket, amelyek ennek az irányelvnek megfelelnek. A rendelkezéseket 2012. november 1-jétől kell alkalmazni. (Energiahatékonysági címkéről 21-25. old.)

Hulladékká vált autók

Mi történik a gépkocsikkal, ha már lejárt az idejük? Lehetőségek és kötelességek a roncsautók tulajdonosainak.

Kamionról vasútra program

A sínek tovább bírják. 2005-ben az EU-csatlakozás hatására csaknem 50 százalékkal ugrott meg a nemzetközi közúti teherforgalom hazánkban. Ma már átlagosan minden negyedik másodpercben lépi át a magyar határt egy teherautó. Egy tonna árut közúton tízszer akkora energiafogyasztással, levegőszennyezéssel és sokkal nagyobb zajjal lehet elszállítani, mint vasúton. A vasút területfoglalása negyede a közúténak.

Németországban a vasúti teherfuvarozás lenyűgöző fellendülésének lehetünk tanúi. 2001 óta a vasúti áruszállítás folyamatosan nyeri vissza piaci részesedését: 13 vállalat együttesen évi mintegy 200 000 kamionnyi szállítmányát helyezte át sínekre. A fordulatnak több oka van, amelyek közül a legfontosabb a tehergépkocsik 2005-ben bevezetett útdíja volt.

Az országgyűlés előtt lévő adótörvény-javaslat olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyek elfogadása esetén külföldi kamionok további tízezrei zúdulnak majd útjainkra, és egyúttal összeomlik a ROLA, vagyis a kombinált fuvarozásnak az a módja, hogy vasúton szállítják a kamionokat.

Kerékpáros BKV-bérlet

Havibérletet vezet be a kerékpárok számára a BKV februártól.

Kerékpárosbarát település

A Kerékpáros Klub 2011-ben nem vesz részt a Kerékpárosbarát Település pályázat zsűrizésében.

Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázat 2011.

Kerékpárszállítás vonaton

Mindent a kerékpárszállítás lehetőségeiről és feltételeiről.

Kerékpártárolók

Kerékpárparkolót szeretne üzlete, boltja elé, vagy az ön által üzemeltetett irodaházba, vendéglátóhelyre? Rendezvényt szervez, és arra számít, sokan kerékpárral ékeznek majd? Segítünk!

Közlekedés lábnyoma

Vitathatatlan tény, hogy az autók ártalmasak a környezetre, veszélyesek és túlzsúfolják életterünket. Fogyasztói döntéseinkkel azonban e mellékhatásokat is mérsékelhetjük.

Légi közlekedés lábnyoma

Jövőre a légi közlekedést is bevonják a káros anyagok kibocsátását kvótával korlátozó európai uniós rendszerbe, de a kibocsátási egységek 85 százalékát még ingyenesen osztják ki a légitársaságok között – jelentette be ma az Európai Bizottság.

Irdatlan mennyiségű hulladékot termelünk repülés közben. Miközben a repülőgépgyártó cégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek például az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére és a károsanyag-kibocsátás mérséklésére, addig viszonylag kevés szó esik a fedélzeten és a repülőtereken keletkező szilárd, illetve folyékony hulladék okozta problémákról.

Légi utasforgalom növekedése

Előrejelzések szerint 2015-ig évi 20 millióra emelkedhet a Budapest Airport utasforgalma. Mennyibe kerül valójában az egyre olcsóbb repülés – ennek próbáltunk utánajárni.

„Hogyha nékem sok pénzem lesz, felülök a repülőre.” És bekalkulálom a rám eső 200–2000 kilogrammnyi szén-dioxid-kibocsátás árát is.

Levegő Munkacsoport

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen.

Mit tehetsz Te?

Dr. Hetesi Zsolt fizikus 2 részes előadása Az utolsó óra – energia és a jövő címmel a szolnoki Tisza Klubban.

Ökovezetés

Eco kalkulátor és ecodriving tippek.

Ecodriving, a környezetkímélő vezetés megismertetése, alkalmazása, eredményeinek bemutatása, az ecodriving kultúra fejlesztési lehetőségeinek terjesztése és propagálása, illetve jó gyakorlati megoldások összefoglalása.

Néhány vezetéstechnikai trükkel és tudatosabb autóvezetéssel akár 10-30% üzemanyag megtakarítást is elérhetsz, és úti célodhoz gyorsabban is fogsz odaérni!

Olajkitermelés

A Föld minden valószínűség szerint túl van az olajkitermelés csúcspontján, pusztán a 2008-as adatok ismeretében is. (Forrás The Oil Drum)

Az ELTE – Fenntartható Fejlődés Egyetemközi Kutatócsoport helyzetértékelője a felélt jövőről. Az 1980-as évektől kezdve mind több kutató foglalkozott a készletek kimerülésének gondolatával, ezt nevezik olajhozam-csúcs elméletnek (peak oil theory).

Messze van-e a Mexikói-öböl? A BP olajkútjának tragédiája a maga nemében egyedülálló katasztrófa, és rádöbbentette az USA elnökét, hogy el kell szakadnia a kőolajtól, de egyelőre fogalma sincs, hogy mire kéne áttérni.

A kátrányhomok (avagy homokolaj) sűrű, olajjal átitatott homokot jelent. A világ legnagyobb készletével ismereteink szerint Kanada rendelkezik, ahol a kormány jelenleg is támogatja annak kitermelését. Néhányan – mint a Shell és Esso olajipari vállalatok – a hagyományos iparuk fennmaradásának egyik kulcsát látják benne, miközben a környezetre és a lakosságra nehezedő terhekkel mit sem törődnek.

Újabb olajár-robbanás rázta fel a világot: meddig elegendőek a tartalékaink? Milyen alternatívái léteznek a kőolajnak? A megújuló energiaforrások kora elkezdődött.

OTÉK-rendelet

A 182/2008. (VII. 14.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet módosítása, közkeletűbb nevén az OTÉK módosítása. A változás kevés paragrafust hagyott változatlanul.

Parkolásgátló zölden

Paule Kingleur párizsi látványtervező nem rajong a járdaszéli, parkolásgátló fémoszlopokért. Tavaly decemberi performanszában művészeket kért fel, hogy adjanak karaktert a merev utcakellékeknek.

PM10 törvény

A kormány most elfogadott intézkedési programja a részecskeszennyezés – többek között szállópor-szennyezés – csökkentésére nemcsak a levegő minőségét javítja, hanem növeli a magyar települések és így az egész ország versenyképességét is – vélekedik a programról a Levegő Munkacsoport.

A részecskeszennyezés (PM10) Budapesten évente mintegy 2000 ember idő előtti haláláért és több mint százezer megbetegedésért felelős. A PM10 koncentrációja a fővárosi levegőben évente 150-180 napon haladja meg az egészségügyi határértéket.

Prágai tarifák

A vidéki városok és Prága tömegközlekedése magas színvonalú, kulturált, megbízható. A járművek tisztasága és műszaki állapota kifogástalan. Röviden: öröm ezeken a járműveken utazni.

Saját autó helyett

Egy átlagos keresetű dolgozó jövedelmének majdnem felét költi közlekedésre – állítja a Levegő Munkacsoport. Félmilliós fizetés alatt értelmetlen a saját autó.

A spanyolországi Murciában megtalálták a megoldást a dugók mérséklésére. Aki leadja működő kocsiját, örökös bérletet kap a frissen átadott villamoshálózatra.

A közösségi közlekedés kézenfekvő és alkalmas kiegészítője a taxi. Végső soron az autótartást is mérsékelni lehet ezáltal. Nem mindegy azonban milyen taxiról beszélünk: füstölő dízel, hibrid vagy netán elektromos? A taxizás – forintban is kifejezett – környezeti mérlegét kívánja a tanulmány bemutatni.

Szmogrendelet

Mentességet kért még 2008-ban Magyarország az Európai Bizottságtól azért, hogy legyen idő az uniós határértékre leszorítani a levegő porszennyezését, mérsékelni a szállópor-koncentrációt. A mentesség több zónára, így Budapestre is vonatkozik, de június 10-én lejárt. A szennyezés egyre nő, a szükséges intézkedések pedig csak a tervek szintjén léteznek.

A szmogriadó riasztási fokozatát rendelte el Budapesten pénteken reggel 6 órától a főpolgármester (2011. 11. 04.). A Greenpeace és a Levegő Munkacsoport napok óta figyelmezteti az embereket a szálló por veszélyeire. Szerda óta az egészségügyi határértéket bőven túllépte a részecske-szennyezés. A levegőnek korom- és füstszaga van több nagyvárosban, belélegezni komoly egészségügyi kockázatot jelent.

Szmogtérkép

Frissítve óránként: országos és budapesti szmoghelyzet.

Európa légszennyezését mutató online térképeket tett közzé az Európai Bizottság és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség.

Településszerkezet

A letölthető kiadvány külföldi városok példáján mutatja be az olyan olyan intézkedéseket, amelyekkel rövid időn belül számottevően csökkenthető a közlekedési eredetű lég- és zajszennyezés. Az intézkedések további előnye, hogy javul az emberek életminősége, nő az adott város versenyképessége, és sok esetben még többletbevételhez is jut az önkormányzat.

Útdíj

A tehergépkocsik útdíj-fizetési rendszerének bevezetési, illetve átalakítási lehetőségeit mutatja be az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tanulmánya, hogy útmutatást nyújtson az Európai Unió tagállamaiban a döntéshozóknak, szakembereknek, civil szervezeteknek.

Útvonaltervező

Nemcsak Magyarország térkép és autós útvonaltervező, de az útvonaltervhez illeszkedő BKV, MÁV és helyi Volán menetrend is elérhető az útvonaltervezőn.

Volán hivatalos menetrend és térképes kereső.

Városi bringázás

A Londonban kerékpárral közlekedő fiatal felnőttek tüdejébe kétszer több korom jut, mint a gyalogosokéba, jelentős náluk a tüdőkárosodás kockázata – állapították meg brit kutatók.

November 1-jén kezdi meg munkáját a bécsi kerékpárügyi megbízott, akit több mint négyszáz jelentkező közül választottak ki. A „főbringás” feladata, hogy összekötő kapocs legyen a polgárok, a biciklis szervezetek és a városháza között.

Vasút: az EU érrendszere

A transzeurópai közlekedési hálózat, vagy röviden csak TEN, egy tervezett közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózat, melynek célja, hogy szolgálja az egész európai kontinenst.

A folyamatos és hatalmas támogatás ellenére összességében nem tudott úrrá lenni nehézségein a magyar vasút. Most az európai uniós források hozhatnak jelentős változást – szerencsére Magyarország földrajzilag jó helyen fekszik: három vasúti közlekedési folyosó is érinti hazánkat.

Európa számos országában a 30-40 éve menthetetlennek ítélt vasúti mellékvonalak most minden várakozást felülmúló sikerrel élik reneszánszukat.

Vajon mi változott a vasútnál 2007 óta? Nincsenek hosszú távú elképzelései, nincs koncepciója a vasútfejlesztésről a kormánynak, amely szerdán dönt a Brüsszelnek beadandó, 400-500 milliárd forintos nagyságú támogatásokról, amikből 2007-2008-ban lehet beruházni. Szakértőinkkel átnéztük a beadandó projekteket, és elégségesre vizsgázott a magyar program.

Vízi szállítás

A Dunát komoly veszély fenyegeti: egy uniós hajózási egyezmény szerint 2019-ig nagy merülésű hajók számára is járhatóvá kell tenni a folyót – teljes hosszán 2,5 méteres merülési mélységet kell biztosítani több mint évi 300 napon át. A medermélyítés csökkenti a folyó vízszintjét, csökken a környező területek talajvízszintje, nem is beszélve a kotrás során megsemmisített élőhelyekről. Ez a morfológiai átalakítás több mint 1000 kilométeres folyószakaszt érint.

A Duna magyarországi szakaszán ötven ponton nem lehet az év jelentős részében biztonságosan hajózni. Bő kétmilliárd forintért – felerészben uniós pénzből – most azt mérik fel, hogy miként tehető hajózhatóvá a folyó. További százmilliárdból a tervekből valóság lehet.

Zöldautók

Megkezdődött a Reva elektromos autó forgalmazása Budapesten. A tervek szerint a következő egy év során száz darabot értékesítenek.

Mi lesz a hibrid és elektromos autók akkumulátoraival? Roncsok akkuit hasznosítaná a Nissan.

A hibridek az akkumulátorral hajtott villamos és a belső égésű motorral hajtott hagyományos autók ötvözeteként jellemezhetők. Kétféle meghajtással működnek, ezek egyike többnyire benzinmotor, a másik pedig villanymotor. Benzin helyett dízel, vagy egyéb, alternatív üzemanyaggal működő motor is hajthatja a hibrideket.